Zondag in Hunedoara - Reisverslag uit Oss, Nederland van Inger Verweij - WaarBenJij.nu Zondag in Hunedoara - Reisverslag uit Oss, Nederland van Inger Verweij - WaarBenJij.nu

Zondag in Hunedoara

Door: Inger Verweij

Blijf op de hoogte en volg Inger

14 November 2010 | Nederland, Oss

Bun ziua!

Terwijl jullie allemaal kunnen zwemmen in jullie eigen straat, lopen wij al de hele dag van een zomers zonnetje te genieten. Het is hier iets minder dan 20 graden, terwijl het 2 weken geleden nog -3 graden was!
De warme truien, wollen sokken en de speciaal voor deze reis aangeschafte uggs(!) zijn dus niet nodig.

Vanochtend konden we nog redelijk uitslapen. Om 10 uur stonden we voor de loods waar we vanaf morgen ochtend (half 8!) te vinden zijn. In het gebouw zelf was het wel koud. Het gebouw zag er oud en vervallen uit, maar is goed genoeg om daar 1 week spullen op te slaan.
Daarna hebben we een culturele rondreis gehad, we troffen de meest vreemde huizen aan. Zie ook onze foto’s(!). De zigeunerhuizen leken net paleizen met zilveren versieringen alsof het al kerst was. Daar tegenover stonden de krotten waar we jullie gister al over hebben verteld.

Even later stonden we met 2 volgepakte karren bij de kassa van de supermarkt. De mensen naast ons hadden net 3 dingen in hun kar en keken ons daarom nogal verward aan. Dat is makkelijk te begrijpen als je weet dat wij voor meer dan hun maandsalaris aan boodschappen bij ons hadden. Één kar zit helemaal vol met voedsel voor een pakketgezin en in de andere kar zaten spullen voor de harde werkers.

Daarna werden we weer uitgenodigd bij Vasi en Ramona voor de lunch. Na de lunch vertrokken wij samen met Yvonne, Ramona en Razvan naar het kasteel van Hunedoara (hét kasteel van Dracula!). Naast dat het kasteel zelf zeker een bezoekje waard was, was het vandaag extra speciaal, want we stonden vandaag gewoon op de set van de film Ghost Rider 2! Van filmlichten tot decors die in elkaar werden gezet en trampolines en matten voor de vrije val, wij hebben alles gezien. :)

Toen we rond half 3 terugkwamen in het appartement, zijn wij zelf op avontuur gegaan. Met het fotostoel gereed zijn we achtereenvolgens de volgende dingen afgelopen:
1. Een straat met auto’s onder de vogelpoep (zie foto!).
2. Central park: een ontmoetingsplaats voor ouderen, jongeren en kinderen. Alles en iedereen bij elkaar was het een gezellige boel. Wij konden op eerste rang een schaakspel bijwonen waarbij flessendopjes dienden als pionnen.
3. Een winkelstraat: galaschoenen van 20 euro, grote plasmaschermen voor 400. Interesse?
4. 8 zwerfhonden die met elkaar in gevecht leken te gaan, maar uiteindelijk gewoon vrolijk met elkaar gingen spelen.
5. Voetbalwedstrijden: zowel op een grasveld vol met afval als op de straat voor de gesloten hekken van Hunedoara FC.

Nu wachten we op de komst van Gert en Vasi samen met Ingrid en daarna gaan we gezellig met z’n allen uit eten.

Vanaf morgen gaat de echte werkweek beginnen. We zullen aan jullie denken als jullie weer achter jullie bureaus plaatsnemen, terwijl wij de vrachtwagen gaan lossen en daarna al enkele pakketgezinnen zullen gaan bezoeken.

Bedankt voor al jullie reacties en bekijk vooral de foto’s op ingerverweij.waarbenjij.nu of estherswanenberg.waarbenjij.nu.
We hopen deze morgen weer te vervangen door recente foto’s.

Veel liefs uit Roemenië,
Inger en Esther

P.S: Papa, mama, maak je geen zorgen. Mijn zorgen over Liverpool zijn niets vergleken bij de zorgen die de mensen hier hebben. Wat er met mij is gebeurd? Ik heb, nu al, veel geleerd;)
Maar eh... wie hadden er gescoord? Hoe was Torres?

• 14 November 2010 - 19:39

Opa & Oma Van Straat:

Bedankt voor je grondige en mooie reisverslag.Wij zijn razend benieuwd hoe het allemaal verder gaat.Jullie zijn al in het kasteel van Dracula geweest en dan wordt het boek wat wij hier voor je hebben interessanter.
    Hier wordt het weer beter en dan kunnen we de tuin snoeien.In Eggenwil bij Floris en Maarit was het heel gezellig.We hebben de eerste schreden van Tommi bij zijn club FC Bremgarten gezien en het wordt ook een spits net als zijn vader.
    Groeten van Oma en Opa