Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Oss, Nederland van Inger Verweij - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Oss, Nederland van Inger Verweij - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Inger Verweij

Blijf op de hoogte en volg Inger

13 November 2010 | Nederland, Oss

Hallo allemaal!

2 Dagen later en 1800 km verder en daar zijn we dan: Hunedoara, Roemenië!

Gister kwamen we na een voorspoedige reis om 19.30 in het hotel in Hongarije aan. Na een verassend lekker en goedkoop diner (nog geen 40 euro voor 4 personen!!) gingen we naar onze kamer. Toen realiseerden we ons pas wat ons echt te wachten stond. Tijdens het diner vertelde Yvonne ons een spannend, waar gebeurd verhaal: een paar weken geleden waren er tijgers uit de dierentuin van Hunedoara ontsnapt en liepen hier dus vrij rond! Tel loslopende tijgers op bij loslopende honden met vlooien en ratten met lange staarten en het resultaat was een rusteloze nacht.
En nadat we gister in de auto al de hele dag hadden liggen pitten, hadden we ons voorgenomen vandaag onze ogen goed de kost te geven. Maar door de rusteloze nacht vol wilde fantasieën, vielen onze ogen vandaag ook alweer snel dicht.

Tussen de dutjes door hebben we vandaag toch al veel gezien waar we jullie over kunnen vertellen. Hoe verder we naar het oosten reden, hoe minder het leek op wat wij kennen en hoe meer het ging lijken op de foto’s en documentaires over Roemenië die je de stuipen op het lijf kunnen jagen. Stapje voor stapje bereidde de reis en de omgeving ons voor op wat we gingen aantreffen.

We waren de grens nog niet over of de eerste tekens van armoede werden al duidelijk.
Hoertjes stonden aan de kant van de weg, paard en wagen staken vlak voor onze neus de weg over en de contrasten tussen rijk en arm stonden zij aan zij. Aan de ene kant had je paard en wagen, aan de andere kant een sportauto. Aan de ene kant een villa vol tierelantijntjes, aan de andere kant een krot waar je mond van open valt.

Wat ons vooral aangreep was dat er tussen de rijen auto’s door op een levensgevaarlijke weg twee mensen aan het bedelen waren. De een zat in de rolstoel en had geen benen meer en de ander was een magere vrouw die met alle kracht de rolstoel vooruit duwde.
Yvonne en Gert kwamen meteen in actie en gaven de bedelaars al hun kleingeld. Terwijl wij met open mond toekeken, vertelden ze dat de rolstoel uit Nederland kwam. Dit was dus het eerste levende voorbeeld dat we tegenkwamen van wat dat kleine beetje hulp kan betekenen.

We kunnen nog veel meer vertellen, over de flats die bijna in elkaar zakken, over gaten in de wegen en over de tram die nog geen 10 km per uur ging, maar je kunt niet alles in woorden uitdrukken. We hebben vandaag, desondanks alles, een fantastische middag gehad. We zijn met zoveel gastvrijheid ontvangen, dat je even vergeet dat je nu zo’n 1800 km van huis zit in een land vol armoede. We zijn volgestopt met typisch Roemeens eten met als nagerecht clatite (spreek uit als: klatieten, in het Nederlands: pannenkoek) bij de Roemeense vrienden van Gert en Yvonne (Ani en Nicu) samen met Vasi, Ramona en hun kleine zoontje Razvan.
Nadat we zometeen de boodschappen hebben gedaan, gaan we de avond doorbrengen met hen. Een potje kolonisten van catan gaat onze bezigheid worden.
Beetje bij beetje, komen we dus steeds meer vertrouwde dingen tegen en we zien daarom vol vertrouwen de komende week tegemoet.

We houden jullie op de hoogte!

Liefs,
Inger en Esther

  • 13 November 2010 - 17:57

    Emerens:

    Dag lieve mensen. De ervaringen, die jullie zeer beeldend hebben beschreven liegen er niet om en het lijkt een avontuurlijke reis te gaan worden. Wel prettig dat jullie de ervaringen kunnen delen en er met elkaar over kunnen praten. Wij blijven graag op de hoogte. Veel plezier vanavond en tot gauw. Na 25 minuten is het nog 0-0.
    XXX

  • 13 November 2010 - 18:27

    Pierre:

    Hallo allemaal,
    Mooi beschreven die eerste indrukken. Ik moet nu even weg, ik schrijf straks verder.
    En: de ruststand is 0-0.

  • 13 November 2010 - 18:27

    Pierre:

    Hallo allemaal,
    Mooi beschreven die eerste indrukken. Ik moet nu even weg, ik schrijf straks verder.
    En: de ruststand is 0-0.

  • 13 November 2010 - 19:20

    Bartho & Dees:

    Hi Inger, goed verhaal & we leven met je mee. We zijn trots op je en zet hem op. Ik (Bartho, Dees moet werken) ga dinsag naar Oss. We volgen je weblog. Ciao, Brth & Ds

  • 13 November 2010 - 22:16

    Pierre:

    Hier ben ik weer. Wat leuk dat jullie al met 'echte' Roemenen kennis gemaakt hebben. Overal zijn aardige mensen en via hen leer je een land pas echt kennen.
    Wat voor taal spreken jullie eigenlijk met elkaar? En wat staat er morgen op hetprogramma?
    Je ziet het: veel vragen, ik hoop snel weer wat van jullie te lezen!

  • 13 November 2010 - 22:29

    JASMIN!!!!!!:

    hallo lieve mensen want zo mag ik jullie wel noemen! Als ik jullie verhaal lees dan zou ik er graag nu staan en al het geld geven wat ik heb want het is zo zielig. Ik hoop dat jullie ze ook echt gaan helpen want dat hebben ze echt verdiend!!! En als we gaan praten over de nacht heb ik ook heel erg veel medelijden met jullie. Ratten en vlooien ieeeeekkk. En om nog maar niet over de loslopende tijgers te beginnen. Ik zou echt zooo bang zijn. Ik wens jullie HEEEEL VEEEEL SUCCES!!!En Yvonne en Gert ook.
    xxxxjasmin!!

    x jasmin

  • 14 November 2010 - 13:04

    Steffie:

    Ik zie dat meer mensen je op de hoogte houden van dingen die je leuk vindt, zoals voetbal, dus ik heb ook nog een nieuwtje (maar niet over voetbal hoor :P)

    The Script komt eindelijk naar Nederland, is het gvd uitverkocht!!! Aaahhgrr

    Ik hoop niet dat dit jullie reis zal beïnvloeden haha
    Veel plezier nog!

  • 17 November 2010 - 11:09

    Dianne:

    Hallo lieve mensen (? Ik doe de rest maar na)
    Leuk al die verhalen Inger! Je beschrijft het echt heel mooi moet ik zeggen! Wij zitten inderdaad tussen de mist en regen in, dus het is prachtig hier kan ik zeggen...
    Je hebt onze nieuwe vriend gemist op de tennisbaan Inger, namelijk 'Bob het ballenkanon'. Die naam heeft Stefan op een zeer creatieve avond bedacht.

    Heel veel plezier nog en geniet ervan jullie!

    Dikke kus Dianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inger

Actief sinds 27 Nov. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 26060

Voorgaande reizen:

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

14 December 2009 - 23 December 2009

Int. internship Ely

Landen bezocht: